Tuesday 15 November 2011

Puding Kasih

Well...at last i have some recipe to share with all of u....this is a kind of Puding..Mama took this recipe from kak yat..she was really great in pudding's ..jellooo...n all..:) i have try it...it comes really well n my peeps really enjoy it........so..amik resepi ni ek..n please have a try on it...mesti class gitu!!!


PUDING KASIH BERTAUT
Sumber : yateasybakes...

Bahan-bahan A :

1/2 paket @ 2 tsp serbuk agar-agar (dari sepeket 10 gm serbuk agar-agar)
300 ml air
200 ml santan ( Mama gune susu cair )
1/2 cawan gula
1 biji telur
2 tsp sirap Rose
2 tsp perisa pandan + pewarna hijau ( Mama gune pandan tp tak ijau sangat..n strawberry emulco )



Cara-cara :

Masukkan serbuk agar-agar, gula pasir dan air ke dalam periuk dan masak hingga gula dan serbuk  agar-agar  larut.  Kecilkan api. Pecahkan telur ke dalam santan dan kocak sikit dengan garfu.  Tuang ke dalam periuk berisi larutan agar-agar tadi dan kacau sebati dan masak hingga mendidih (make sure api perlahan k..)  Setelah mendidih, tutup api.
Bahagi larutan agar-agar kepada 2 bahagian dan masukkan ke dalam bekas yang berlainan.  Masukkan sirap rose pada satu bahagian dan perisa pandan pada satu bahagian lagi. Kacau sebati dan masukkan dalam acuan berbunga ke..or any jelly mould that cute ckit...Kalau nak puding cepat mengeras, masukkan ke dalam peti sejuk. Setelah keras,take out the agar agar dan masukkan kesemua ke dalam satu bekas lain yang lebih besar.  

Bahan-bahan B :
1/2 paket serbuk agar-agar (lebihan dari peket agar-agar di atas tadi)
500 ml air
1/4 cawan gula 
50 gm gula melaka ( Mama used coffee paste skit )
1 helai daun pandan (disimpulkan)

Cara-cara :
Masukkan daun pandan ke dalam periuk bersama serbuk agar-agar, gula melaka, gula pasir dan air ke dalam periuk. Masak hingga larut dan mendidih. Tutup api dan tapis larutan agar-agar.
 
Cara menyediakan puding :

Tuang larutan agar-agar B ke dalam bekas yang berisi kiub-kiub agar-agar A tadi. Biarkan keras dan boleh disejukkan di dalam peti ais.
**p/s : sorry lah...my trial is not attracting very much..coz colour is very limited lah!!! but its really taste..













No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...